Marketingstrategie bepalen

Eerst strategie, dan de rest.

Veel ondernemers hebben moeite om een marketingstrategie te bepalen. Ze weten vaak niet eens wat het is, laat staan wat het belang is van een goede marketingstrategie. Dit is gelukkig iets waar wij je mee kunnen helpen. Dankzij onze expertise, professionaliteit en vaardigheden is een marketingstrategie bepalen ook voor jou weggelegd. Laten we eens bekijken wat onze dienst inhoudt en wat de voordelen zijn.

Wat is een marketingstrategie?

Voordat we je zo de voordelen laten zien van een marketingstrategie, is het van belang om even stil te staan bij wat het is. Hoe kan je een marketingstrategie omschrijven vraag je je af? Een marketingstrategie verwijst naar het algemene plan van een bedrijf om potentiële consumenten te bereiken en hen te veranderen in klanten van de producten of diensten die het bedrijf levert. Een marketingstrategie bevat de propositie van het bedrijf, de belangrijkste boodschappen, gegevens over de doelgroep van de klantendemografie en andere zaken die van belang zijn voor het bereiken van de doelgroep. De marketingstrategie vormt de basis van nagenoeg ieder marketingplan. Dit is een plan wat alle marketingactiviteiten van het bedrijf in detail beschrijft.

marketing strategie

Zoals je wel kunt begrijpen is een marketingstrategie ook voor de kleine ondernemers van belang. Zij hebben juist veel baat bij een marketingstrategie bepalen nu zij er alles aan moeten doen om de boodschap aan de klant zo goed mogelijk over te brengen. Middels een marketingstrategie zijn zij in staat om de klant op de meest optimale manier te benaderen, met als gevolg dat het aantal verkopen aanzienlijk zal stijgen.

Voordelen marketingstrategie

Er zitten verschillende voordelen aan een marketingstrategie bepalen. We hebben het je net even wat makkelijker gemaakt door deze hieronder voor je op een rijtje te zetten:

  • Je versterkt de relatie met de doelgroep.

Je kunt jouw producten of diensten niet verkopen zonder een beroep te doen op de doelgroep. De doelgroep is immers waar het bedrijf om draait. Als je deze groep in beeld hebt kun je hun gewoontes, gedrag, wensen en behoeftes allemaal in kaart brengen. Deze informatie maakt het mogelijk om te bepalen welke middelen je het beste kunt gebruiken om jouw bedrijf te promoten.

  • Je begrijpt de klanten beter.

Je moet altijd een marktonderzoek doen voordat je een marketingstrategie bepaalt, de informatie uit dit onderzoek zal namelijk gebruikt worden. Door de vele aanbieders die dit voor je kunnen doen (waaronder wij natuurlijk) hebben zelfs kleine bedrijven toegang tot super gedetailleerde informatie over hun potentiële klanten. Dit noemen we ook wel de “big data”. Aan de hand van deze data zal je jouw klanten aanzienlijk beter begrijpen. Dit is voor het opstellen van een marketingplan wel zo handig.

  • Je kunt het bedrijf profileren.

De marketingstrategie gaat niet alleen over het stimuleren van leads en het omzetten van leads in kopers, maar ook over het uitdrukken van de bedrijfscultuur. Het proces van het communiceren van jouw visie naar het publiek is de essentie van branding. De marketingstrategie van Apple draait bijvoorbeeld om eenvoud, elegantie, design en functionaliteit. Hun producten zijn simpel, eenvoudig en mooi. Als mensen aan Apple denken, denken ze aan een bedrijf waarvan de producten altijd het beste zijn op het gebied van design. Door een marketingstrategie te bepalen kan je er achter komen wat het bedrijfsprofiel van jouw onderneming eigenlijk is.

De SMART analyse

Er zijn verschillende methodes en analyses die wij kunnen aanwenden voor jouw bedrijf. De beste manier om doelstellingen in kaart te brengen om een marketingstrategie te bepalen is door de SMART methode toe te passen. Deze afkorting staat voor het volgende:

  • Specific: Het doel is duidelijk en ondubbelzinnig en legt aan het (toekomstige) projectteam precies uit wat er wordt verwacht.
  • Measurable: De doelstelling geeft concrete metingen om uw voortgang te toetsen aan de doelstelling en te bepalen of je deze hebt behaald.
  • Attainable: Het doel kan worden bereikt. Het moet realistisch zijn, anders bereid je jezelf voor op een tegenslag.
  • Relevant: Het doel moet van belang zijn voor de organisatie.
  • Time-bound: De doelstelling biedt een tijdskader van verwachte prestatie.

Data en prestatie gericht marketing

Of je nou voor één of meerdere strategieën kiest, deze moeten ten alle tijden meetbaar zijn. Graag delen wij ook een overzicht van alle stappen die wij overwegen voordat er een strategie wordt bepaald.

AIDA marketing​

Het AIDA-model is misschien wel het bekendste marketingmodel wat je op dit moment kunt vinden. Het AIDA-model identificeert de cognitieve stadia die een individu doorloopt tijdens het aankoopproces van een product of dienst. Het is een inkooptrechter waar kopers in terecht komen. Zij lopen meerdere stappen en fasen door voordat zij bij een uiteindelijke aankoop terecht komen. Aangezien deze methode nog steeds veel inzicht biedt in de klant, maken wij hier ook nog steeds gebruik van. De stappen die worden doorlopen zijn:

  • Awareness: het creëren van naamsbekendheid of verbondenheid met jouw product of dienst.
  • Interest: het genereren van interesse in de voordelen van jouw product of dienst.
  • Desire: het verlangen van de klant in jouw bedrijf. Verplaats de consument van het 'leuk vinden' naar 'het willen'.
  • Action: een call to action die de klant moet aanmoedigen om actie te ondernemen.
  • Retention: We weten allemaal dat behoud de sleutel is, dit is dan ook de laatste stap van dit model.

Plan van aanpak opstellen

Een combinatie van smart analyse, strategie proces en Aida formule maakt Magnet Agency dé partij om een marketingstrategie te bepalen. Aan de hand van deze verschillende methodes zullen wij een plan van aanpak opstellen. Op basis van dit plan van aanpak gaat ons team aan de slag om jouw bedrijf te voorzien van de beste tips en tricks voor het opstellen van een marketingstrategie. Laat ons je helpen om jouw onderneming naar het volgende niveau te tillen, daar zijn we immers voor. Maak gebruik van de offertemogelijkheid of vraag een van onze medewerkers naar meer informatie omtrent onze diensten. 

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring op onze website krijgt. Door onze site te gebruiken, stemt u in met cookies.