Wat is growth hacking

Alles wat je moet weten over growth hacking

Growth hacking is een term die we de laatste tijd steeds vaker terug zien komen. Steeds meer ondernemers gaan inzien wat de voordelen zijn van deze methode. Maar wat is het eigenlijk? En wat zijn voorbeelden van bedrijven die het hebben toegepast? Als je hier achter wilt komen moet je snel verder lezen, we laten het je vandaag namelijk allemaal zien in dit artikel!

Waar komt growth hacking vandaan?

Groeihacken is een overkoepelende term voor strategieën die uitsluitend gericht zijn op groei. Het wordt meestal gebruikt in verband met startende starters in een vroeg stadium, die op korte termijn een enorme groei nodig hebben met kleine budgetten. Het doel van growth hack strategieën is over het algemeen om zo veel mogelijk gebruikers of klanten te werven en tegelijkertijd zo weinig mogelijk uit te geven. De term “groeihacking” werd in 2010 bedacht door Sean Ellis, oprichter en CEO van GrowthHackers.

Wat is een growth hacker?

Een growth hacker is iemand die creatieve, goedkope strategieën gebruikt om bedrijven te helpen klanten te werven en te behouden. De growth hackers worden soms ook groeimarketeers genoemd, maar groeihackers zijn niet alleen marketeers. Iedereen die betrokken is bij een product of dienst, inclusief productmanagers en ingenieurs, kan een growth hackerzijn. Growth hackers zijn vaak obsessief, nieuwsgierig en analytisch:
  • Ze stellen een hypothese, stellen prioriteiten en testen innovatieve groeistrategieën.
  • Growth hackers richten zich uitsluitend op strategieën die verband houden met de groei van het bedrijf.
  • Ze analyseren en testen om te zien wat werkt.

De ideale growth hacker weet hoe hij prioriteiten kan stellen, kanalen voor klantenwerving kan identificeren, succes kan meten en groei kan opschalen. Dus, hoe werkt het growth hacking precies? Voor elk bedrijf gaat het erom om uit te zoeken waarom je groeit en om te zoeken naar manieren om dat doelbewust te realiseren. Veel starters gebruiken Dave McClure’s “pirate funnel” als recept voor groei. Dit zijn acquisition, activation, retention, referral, and revenue (AARRR).  Andere omvatten het verhogen van het bewustzijn als een belangrijk onderdeel van de growth hacking. Het punt is om verkeer en bezoekers te krijgen voor jouw bedrijf en om de bezoekers om te zetten naar klanten.

Growth Hacking vs. Marketing

In tegenstelling tot de digitale marketeer (hoewel dit snel verandert), spreidt een growth hacker zich over de hele conversietrechter. Natuurlijk zijn marketingvaardigheden zoals copywriting, gedragspsychologie, A/B-testen en channel-expertise nog steeds noodzakelijk. Maar de marketeer van morgen kan over een paar uur ook een landingspagina maken, een website analyseren om gegevens te verzamelen en een aantal SQL-query’s uitvoeren om interne gegevens te vinden. De moderne marketeer is niet langer afhankelijk van ontwikkelaars om de klus te klaren. De marketeer van 2019 en de toekomst is een growth hacker. Growth Hacking is belangrijk en wij zijn niet de enige die dat zeggen. Experts uit de industrie van over de hele wereld erkennen de nieuwe richting en zijn van mening dat dit de nieuwe vorm van marketing zal worden. Zij erkennen het belang van de vernieuwde en uiteenlopende vaardigheden, de waarde van de nieuwe mentaliteit en het voordeel van een goed geoliede machine voor een Growth Team.

Growth hacking bureau

Als je alle voordelen van growth hacking wilt ondervinden is het van belang dat je op zoek gaat naar een professioneel bureau. Bij ons ben je aan het juiste adres voor de beste diensten op het gebied van growth hacking. Wij van Magnet Agency staan altijd voor je klaar als het aankomt op growth hacking. Door onze hoge mate van expertise in combinatie met onze jarenlange ervaring zorgt ervoor dat ook jij een topresultaat kan behalen. Hier op de site vind je alle informatie die van belang kan zijn voor de afweging van onze diensten.

Growth hacking voorbeelden

Nu je weet wat growth hacking is en waar het vandaan komt is het van belang om even stil te staan bij enkele bedrijven die dit hebben toepast. De beste voorbeelden kan je hieronder op een rijtje vinden:

  • AirBnB – Laten we beginnen met een van de bekendste voorbeelden van growth hacking: de AirBnB Craigslist hack. AirBnB staat nu bekend als de plaats waar je bijna overal waar je heen kunt gaan voor de beste slaapplaatsen maar in het begin moesten ze hun gebruikersbestand, klantenbestand en reputatie toch echt langzaam opbouwen. De oprichters beseften dat mensen die op zoek waren naar alternatieve accommodatie vaak zochten op Craigslist, dus ze boden een optie voor AirBnB accommodatie aanbieders om hun vermelding te kopiëren naar Craiglist met een enkele klik. Het resultaat? Onmiddellijke toegang tot een grote markt van doelgebruikers.
  • Dropbox – Dropbox is een ander bedrijf dat bekend staat om zijn creatieve growth hacking prakijkten. Dropbox heeft het onboardingproces van Dropbox verder uitgebouwd en bestaande gebruikers meer gratis opslagruimte geboden voor het koppelen van hun Dropbox-account aan Twitter en Facebook. Dat was een gratis manier om nieuwe gebruikers te krijgen en exponentieel door te groeien. En door het toevoegen van prikkels om taken op Dropbox uit te voeren kregen mensen de kans om de service nog meer te gebruiken. Dropbox heeft nu 500 miljoen gebruikers, dit laat wel zien dat het heeft gewerkt!
  • Netflix – Groeihacking is bij Netflix tot in de perfectie doorgevoerd. Reed Hastings, medeoprichter van het bedrijf, heeft gezegd dat het altijd al de bedoeling was om de belangrijkste speler te worden op het gebied van online videostreaming. Het bedrijf liet mensen kijken naar wat ze wilden, wanneer ze maar wilden. Dat is nog steeds een belangrijk onderdeel van hun succes. Één van de technieken die het bedrijf gebruikte was om het bedrijf op te splitsen in twee bedrijven. De winst van het ene bedrijf gebruikten ze om de uitbreiding van het andere bedrijf te financieren.

Laat ons je helpen om growth hacking toe te passen binnen jouw onderneming. Door onze diensten is het voor iedereen mogelijk om de voordelen van deze vorm van marketing toe te passen. Voor je het weet ben ook jij voorzien van de meest optimale formule voor groei in het bedrijf.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring op onze website krijgt. Door onze site te gebruiken, stemt u in met cookies.